Máme za sebou první letošní kurz, který proběhl na mosteckém polygonu. Počasí nám naštěstí přálo a opožděné aprílové žertíky si protentokrát odpustilo. Co nám ale nepřálo, byl fakt, že část populace již od brzkých hodin byla v přípravě na bujaré oslavy a pálení čarodějnic. I tak se sešlo dvanáct odvážlivců, kterým tímto ještě jednou děkuji za účast.
Zpočátku byla u některých účastníků vidět lehká nedůvěřivost k vysvětlovaným technikám jízdy, nicméně po prvním vyzkoušení při tréninku nestabilního režimu a manipulace s motorkou v pomalé rychlosti byla většinová reakce: „Ty vo*e, vono to funguje!“. Po chvíli byl dokonce problém dostat některé z osmičky. Myslím, že kdyby to šlo, jezdí na polygonu osmičku ještě teď. Velkou radost a notnou dávku odhodlání nám všichni předváděli při cvičení krizového brzdění, kdy s každým dalším pokusem ukrajovali drahocenné centimetry z brzdné dráhy spolu s narůstající sebejistotou.
Vrcholem dne pak pro nás byl nácvik výhybného manévru, kdy i přes počáteční obavy (a strach v očích některých) všichni svorně vystoupili ze své komfortní zóny a tlačili nájezdové rychlosti výš a brzdné body dál. Na závěr pak jako třešničku na pomyslném dortu předváděli všichni do jednoho plynulou jízdu po okruhu, ze které byla vidět jistota, a hlavně radost z toho, že se dozvěděli zase pár nových informací, které jim můžou zjednodušit a ulehčit život na motorce v provozu, nebo si jen pod dohledem připomněli přes zimu zaprášené techniky.
Pevně věřím, a sobotním kurzem jsem si to znovu potvrdil, že pořádání podobných cvičení a akcí má rozhodně svůj smysl a účel. Byl bych strašně rád, kdyby u části populace zmizelo přesvědčení „návštěva motoškoly je něco méněcenného, řidičák už mám, tak to umím“. Bohužel v době internetové je toto složitější, jelikož na sociálních sítích je tzv. komentářových odborníků až nezdravě mnoho a psychologie davového efektu funguje u nás všech. Abych ale nekončil na negativní notu, světlé výjimky existují a vše není tak tmavé jak se zdá. Největší posun a zlepšení bylo za celý den vidět u žáka, který měl najeto 1420km od složení závěrečných zkoušek v autoškole. A upřímně to, jaký měl po jednom dni jízdní styl, by mu s klidem mohlo závidět mnoho těch zmíněných komentářových odborníků :-).
Za STOP NEHODÁM z.s.
Štěpán Fišer
Instruktor a předseda